Vårkänslor – Få 15% rabatt med koden APRIL24

Svenskt företag med svensk support. Snabb leverans med DHL. Fri frakt över 500 kr.

Svenskt företag med svensk support. Snabb leverans DHL. Fri frakt över 500 kr.

Kontakta oss

Teknisk support

Denna sida innehåller FAQ för teknisk support. Gå igenom dessa först för att se om de löser ditt problem. Om det ej löser ditt problem, kan du kontakta oss via formuläret längst ner på sidan.

Försök att besvara frågor så noggrant du kan. Dina svar underlättar hanteringen av ditt ärende.

FAQ - Teknisk support

Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Om det inte löser ditt problem, kan du kontakta oss för vidare hjälp.

Tips och råd gällande GPS - inställningar för bättre positionering

När klockan har dålig eller saknar GPS mottagning så använder klockan LBS eller wifi. Klockan använder wifi oavsett om klockans wifi är aktiverat eller inte. Klockan har bäst GPS mottagning när den är utomhus. Om klockan är inomhus så brukar det var dålig GPS mottagning.

OBS!
Om man avaktiverar LBS i appen, så kommer klockan inte använda LBS för att positionera sig. Kan inte klockan positionera sig med GPS eller wifi så kommer klockan att visa den senaste positionen som skapades med GPS eller wifi om LBS är avaktiverat.

GPS, har en felmarginal på ungefär 10–15 meter.

<bild>

LBS (Local Base Station), innebär att klockan använder en mobilmast. Har en felmarginal på 10-1km.

<bild>

Wifi, klockan använder ett trådlöst nätverk. Har en felmarginal på 10-100m.

<bild>

Inställningar för bättre positionering

  1. Använd SeTracker 2som har bästa GPS spårning/kart i appen.
  2. I nyaste versionen visas kartan direkt i startskärmen. Tryck på den och tryck sedan på den gröna GPS-droppen i nederkant av kartan för att få en aktuell position. Se mer här: https://safekid.se/information-om-appar/
  3. I appen så ska du ställa in klockans tid(app/servertiden måste överstämma med klockans tid). Tidzon ska vara East GMT +1.
  4. Aktivera sommartid (Daylight saving). När det blir vintertid så ska sommartiden avaktiveras.
  5. Gå även in under Tracking Frequency-> ändra till 1 eller 10 minuters uppdatering.

Tips för bättre positionering

Prova att gå ut med klockan en liten stund och se om GPS:en kommer i gång och fungerar bättre.

Felsökning

Kontrollera klockans historik för att se hur klockan har positionerat sig under en längre tid.

- När det blir fel positioner, använder klockan GPS, LBS eller wifi?
- Blir det någon skillnad om klockan är inomhus eller utomhus? Blir det bättre position om klockan är utomhus?

Skicka följande kommando i ett SMS till klockans telefonnummer: pw,123456,ts#

I svaret går det att se antalet GPS kopplingar som klockan har, GPS:NO(0);. Om antal är noll så saknar klockan GPS kopplingar.

 

Läs mer på vår portal

Klockan laddar inte

Rekommendationer för laddning

Våra rekommendationer när det gäller att ladda batteriet är följande:

  • Ladda inte din klocka i mer än 3–4 timmar, eller tills batteriet är fulladdat enligt indikatorn.
  • Använd inte starkare adapter än 5V = 1A.

Våra rekommendationer är för att motverka överladdning och samtidigt öka batteriets livslängd. Om klockan Laddas för länge eller med för stark adapter så finns det en stor risk att batteriets livslängd minskas drastiskt.

Om klockan inte laddas

  • Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.
  • Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.

Batteriet kan påverkas av hur laddsladden ser ut.

  1. Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
  2. Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
  3. Torka av laddsladdens kontakt och även baksidan på klockan, så den får bättre kontakt.
  4. Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.
  5. Första steget är att byta ut laddsladden, det är en förbrukningsvara, och kan köpas på vår site, www.safekid.se

Hjälpt detta dig?

Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans baksida, klockans laddsladd och adapterns märkning.

Läs mer på vår portal

Klockan har kort batteritid

Klockan ska i standby läge ha en batteritid på 2–3 dagar. Och vid normal användning 1–2 dagar.

  • Är klockan i gång under natten eller är den avstängd?
  • Har ni satt i gång Night mode på klockan för att spara på batteriet?

Ladda upp klockan 5–6 timmar vid 3 tillfällen för att aktivera hela batteriet och se om batteritiden blir längre därefter.

Uppdateringen av klockans position kan påverka klockans batteritid. Är uppdateringsfrekvensen varje minut, så minskar batteri tiden avsevärt. Och använder man en uppdateringsfrekvens på var 10:e minut, så är batteritiden i standby läge närmare 2 dagar än 3 dagar.

På våra 4G klockor kan man testa att stänga av Wifi och Bluetooth på klockan under inställningar. Detta kan göra att klockans batteritid blir längre.

Om du har Setracker installerad (inte SeTracker 2) ta gärna bort den appen helt, avinstallera den. 

För vi upplever att den appen ligger och drar mycket batteri ur klockan. Kan påverka batteriet negativt. Använd appen Setracker 2 eller Wonlex bara.

Hjälpt detta dig?
Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans baksida, klockans laddsladd och adapterns märkning.

Läs mer på vår portal

Klockan startar inte

Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.

Hur ser laddsladden ut? Är den hel?

  1. Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
  2. Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan.

Skicka bilder på klockans baksida och laddsladdens stift.

Klockan tar laddning men startar inte

Vid följande fel skicka en film som visar att klockan inte går at starta.

  • Klockan startar inte och skärmen är svart, dvs inget händer.
  • Klockan startar men fastnar i någon av startbilderna och kommer inte längre än så.

Filmen får inte vara större än 20MB.

 

Läs mer på vår portal

Knappen har lossnat

Om knappen lossnat från klockan så är det ett fabrikationsfel.

Skicka bild på klockan så återkommer vi med åtgärd.

Läs mer på vår portal

Klockan har blivit vattenskadad
  • Du kan prova att lägga klockan i en påse med ris och se om det går att dra ur fukten ur klockan på det sättet.
  • I Rocket 4G och Nova så gör en Sonic dränering.

Fungerar inget av dem råden så kan vi tyvärr inte göra något åt klockan.

Vi har dessutom en drulleförsäkring som även täcker denna typ av olyckor, https://safekid.se/butik/drulleforsakring/

Läs mer på vår portal

Ingen kontakt mellan appen och klockan

För att klockan ska få kontakt med appen så behöver klockan ett APN. APN gör att datatrafiken till klockan fungerar och att det går att få kontakt med klockan via appen. Våra 4G klockor installerar APN automatiskt. Har du en 2G klockan behöver du installera APN manuellt.

Om det finns datatrafik till klockan så ska det finnas upp/ned pilar i displayen.

<bild>

1.2 Installera APN

För att installera APN så skickas ett kommando i ett SMS till klockans telefonnummer. Vilket kommando som ska skickas beror på vilken operatör du använder. Här går det att hitta kommandon till de vanligaste operatörerna:

https://safekid.se/simkort/

Hjälpt detta dig?

Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans display.

Läs mer på vår portal

Går inte att ringa till eller från klockan

Om det inte går att ringa till/från klockan så beror det på att klockan saknar täckning eller att SIM-kort inte sitter rätt i klockan.

Om klockan har en röd ring kring staplarna så saknar klockan nät.

<bild>

  • Kontrollera att SIM-kort inte har pinkod.
  • Klockan får inte vara startad när man monterar SIM-kortet.

Länk till hur man monterar SIM-kortet korrekt: https://www.youtube.com/watch?v=2LlNaQc7ojc

Hjälpt detta dig?

Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans display.

 

Läs mer på vår portal

Sprucken skärm/Trasig display

Våra klockor är lika ömtåliga som vanliga klockor, mobiltelefoner och surfplattor, vilka även de kan gå sönder om de tappas i golvet och landar olyckligt.

Tyvärr är det väldigt avancerat att byta glaset då elektronik mm sitter i skärmen och vi utför själva inga reparationer på klockorna, eftersom de har väldigt känslig elektronik och ett vattenskydd som riskerar att påverkas. Kostnaden för att laga en trasig klocka blir därmed högre än kostnaden för en ny klocka.

Vi har dessutom en drulleförsäkring som även täcker denna typ av olyckor, https://safekid.se/butik/drulleforsakring/

Läs mer på vår portal

Skärm/display

Vid följande fel på klockans display, skicka en film som visar problemet med displayen.

  • Skärmen fastnar och det går inte att komma åt menyerna.

Filmen får inte vara större än 20MB.

Klassläge

Visas följande bild på skärmen:

<bild>

Då behöver du avaktivera skolläge, Do not Disturb.

Bubblor på skärmen

Våra klockor levereras med två skärmskydd.

  • Ett transportskydd.
  • Ett tunt skärmskydd.

Om det finns bubblor eller repor i klockans glas, börja med att kontrollera att det tunna skärmskyddet inte sitter kvar på klockan. Sitter skärmskyddet kvar, ta bort det tunna skärmskyddet och se om bubblor/repor försvinner.

Läs mer på vår portal

Ljud

Högtalare

Om det är dåligt ljud i klockan så kan högtalaren vara skadad.

  • Under inställningar i klockan så går det att ändra volymen. Börja med att prova att ändra volymen.
  • I Nova och Rocket 4G klockorna så går det att göra en Sonic dränering.

Mikrofon

Om det inte går att höra den som ringer från klockan så kan mikrofonen var trasig.

  • I Nova och Rocket 4G klockorna så går det att göra en Sonic dränering.

Skicka en film som visar problem med högtalare eller mikrofon.

Läs mer på vår portal

FAQ - Övriga frågor

Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Om det inte löser ditt problem, kan du kontakta oss för vidare hjälp.

Verbal abonnemang

Har du beställt ett abonnemang från Verbal så skickas SIM-korten separat från Verbal.

  • Leveranstid för SIM-kort är 3–5 arbetsdagar.

Abonnemangen hanteras av Verbal. Har du frågor angående ditt Verbal abonnemang kontakta Verbal så hjälper Verbal dig.

www.verbal.se
Tel: 0771–400 100
E-post: kundservice@verbal.se

Läs mer på vår portal

Battertider

Klockan har en batteri på 2-3 dygn i standby läge. Uppdaterar man positionen var 10:e minut kan batteritiden vara närmare 2 dygn än 3 dygn. Om positionen uppdateras varje minut så kommer batteritiden bli mycket kortare än 2-3 dygn i standby läge.

Vid normal användning har klockan en batteritid på 1-2 dygn. Vilket gör att vid normal användning så kan man behöva ladda klockan en gång per dygn.

Läs mer på vår portal

Montera armband
Armbandet sitter fast i klockan med pins som har fjädrar. För att byta armband gör följande:
- På klockan där armbandet sitter fäst finns små hål. <bild>
- För att ta bort armbandet från klockan så behöver du ett smalt verktyg. <bild>
- Tryck in fjädern, då lossnar armbandet.
- För att fästa det nya armbandet så placerar du ena sidan av pinsen i klockan och sedan trycker du in fjädern i den andra sidan av pinsen. Då kan du fästa även den andra sidan av pinsen i klockan.

 <film>

Läs mer på vår portal

Montera skärmskydd

Här finns en film som visar hur du monterar skärmskyddet.

Läs mer på vår portal

Lägg till musik i Rocket 4G

För att överföra musik till klockan följ stegen nedan:

  • Koppla ihop klockan med den enheten som musikfilerna finns på med Bluetooth.
  • Välj dela filen i enheten.
  • Välj att dela till Bluetooth.
  • Välj klockan bland kopplade enheter.
  • Godkänna att klockan får ladda ner filen.
  • När filen är nedladdad så ska filen synas i Musik funktionen.
I Inställningar/Rensa Minne/Utforskare så går det att se dem nedladdade filerna under mappen Ljud.

Läs mer på vår portal

Fabrikskåterställning

Har du en 4G klocka går det att göra en fabriksåterställning genom att göra reset i appen.

Vi kan ta bort klockan från alla konton den är kopplad till. Genom att göra det så görs också en fabriksåterställning. För att göra det så behöver vi klockans IMIE nummer som finns på klockans baksida.

 

Läs mer på vår portal

När skickas min order

Ordrar skickas med DHL till närmaste Service Point. DHL gör inga hemleveranser och vi har ingen möjlighet att skicka ordern med express.

Vid beställning måndag-fredag innan kl. 11 så skickas ordern samma dag. Beställningar efter kl. 11 skickas nästa arbetsdag.

Normalt tar det 1-2 dagar för DHL att levera paketet till deras Service Point

Har du beställt ett abonnemang från Verbal så skickas ditt sim-kort separat från Verbal med posten. Normalt tar 3-5 dagar innan du får ditt sim-kort hem i brevlådan.

Läs mer på vår portal

Vad är skillnaden mellan Nova och Rocket 4G
Skillnader mellan Nova och Rocket är inte så stora. Dem är i grunden samma klockor. I båda klockorna går det att ladda ner ett fåtal appar till klockan, WhatsApp, Kalender app, Google Translate och Kalkylator. För Nova klockan finns det en app Flashcards att installera som inte finns i Rocket 4G. Och i Rocket 4G finns två appar Line och Line light som inte finns i Nova klockan. 

Rocket 4G har en musik funktion där man kan ladda ner filer med musik till klockan och spela dessa på klockan. Den funktionen finns inte på Nova klockan. Nova klockan saknar även samtalshistorik.

På Nova klockan så går det att byta färg på klockan genom att ramen runt klockan sitter i armbandet. På det sättet kan man lätt byta till en annan färg.
Båda klockorna går att ringa med och har SMS funktion. SMS funktionen är begränsade till att den bara har engelskt tangentbord, vilket innebär att åäö inte finns på tangentbordet.
Klockan på displayen går att ändra till olika varianter. Så det går både att få analog klocka och digital klocka. Däremot så är klockan alltid digital när klockan är i skolläge. Skolläge innebär att man kan låser klockan under vissa tider, så att det inte går att använda klockan. ​Utan klockan går bara att använda som klocka.
Båda klockmodellerna är ungefär lika stora. Nova känns lite större pga. att ramen som går att ta bort. Vilket gör att båda klockorna ska passa bra till både en 7 och 10 åring. Är du bara ut efter att kunna ringa och skicka SMS med klockan så räcker det med Rocket 4G klockan.

 

Läs mer på vår portal

Montera SIM-kort

Här finns en film som visar hur du monterar SIM-kortet på 2G klocka.

Läs mer på vår portal

Sound Guardian

Sound Guadian är en standard funktion för att lyssna av klockans omgivning. För att lyssna av om givningen, ange telefonnumret till din telefon. Sedan ringer klockan upp dig och du kan avlyssna omgivningen.

Sound Guardian finns inte i appen från början. Utan du behöver logga ut och logga in igen i appen för att Sound Guardian ska laddas ned till appen.

Läs mer på vår portal

Flytta bilder till en annan klocka

För att överföra bilder till en annan klocka följ stegen nedan:

  • Skicka bilderna en i taget via chatten till appen. Bilderna hamna då i telefonens galleri.
  • Koppla ihop klockan och telefonen med Bluetooth.
  • Gå till telefonens galleri och välj bild.
  • Välj sedan att dela bilden med Bluetooth.
  • Godkänna nedladdning av bilden i klockan.
  • Bilden ska sen finnas i klockans galleri.

Läs mer på vår portal

Ta bort klockan från konto

Vi kan ta bort klockan från alla konton den är kopplad till. Genom att göra det så görs också en fabriksåterställning. För att göra det så behöver vi klockans IMIE nummer som finns på klockans baksida.

 

Läs mer på vår portal

Teknisk support formulär

Försök att besvara frågor så noggrant du kan. Dina svar underlättar hanteringen av ditt ärende.

1Välj ärende
2Uppgifter
3Ärende
4Beskriv ärende
5Extra uppgifter
6Ladda upp filer

Får du ej svar från oss?

Får du inget svar från oss inom rimlig tid? Kontrollera din skärpkorg/spammapp så vi ej har hamnat där.

Select currency