Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna och svaren.

Om du inte hittar svar på din fråga kan du söka på vår Supportportal: http://support.safekid.se/

Klockan

Fungerar GPS klockan utan simkort?

Nej, vår SAFEKID klocka positionerar sig via GSM nätet och kräver ett laddat simkort med Tal/SMS/Surf. Ett Telia simkort går att beställas tillsammans med klockan. Simkortet måste laddas på med värde av köparen via Telia eller via APPEN Telia Refill. Abonnemanget behöver SALDO (Tal/SMS/Surf) och vi föreslår att du laddar kontantkortet med exempelvis Telia Enkel 50 kr, där både surf och samtal ingår.

Är det någon månadsavgift för klockan och appen?

Nej. Våra klockor kan beställas med ett kontantkort utan månadsavgifter. Det enda du betalar utöver inköpet av klockan och simkortet är kostnaden för den Tal/SMS/Surf som du laddar på simkortet som sitter i klockan.

Fungerar klockan utomlands?

Ja, med viss förberedelse. Om klockan har beställts med ett kontantkort från Telia så måste du registrera ditt Telia kontantkort innan ni åker utomlands. Från och med 8 juni 2017 fungerar bara registrerade kontantkort utomlands.

Är klockan vattentät?

Ja och nej. Några av våra modeller är vattentåliga och några är det inte. Läs mer om respektive modell på produktsidorna.

Klarar klockan av kyla?

Ja. Det är främst klockans batteri som är den känsliga delen och våra klockor ska klara ned till -20 grader enligt våra leverantörer.

Jämförelseguide

För att enkelt kunna se vad varje modell har för funktioner mm, så finns det en jämförelseguide som vi gjort iordning. Till jämförelseguiden

FRAKT & RETURER

Hur skickar ni min order?

Vi levererar fraktfritt inom Sverige med DHL Servicepoint. Gäller ordrar över 300kr. Ditt paket levereras till ditt lokala DHL Servicepoint ombud och ett SMS skickas när paketet finns för klar för upphämtning. Du behöver alltid en giltig legitimation vid upphämtning, samt sändningsnummer.

Mindre ordrar som skärmskydd m.m. skickar vi normalt som ett vanligt brev. Fraktkostnad tillkommer på ordrar under 300kr i ordervärde.

Hur snabbt skickar ni min order?

Vi packar alla mottagna orders så fort vi har möjlighet och normalt skickas dina varor inom 7 dagar. efter att vi mottagit din order. Oftast skickar vi din order samma dag som den inkommer, eller nästföljande dag. Försändelsen tar normalt 1-3 arbetsdagar att leverera.

Kan jag returnera klockan?

Ja, men skicka aldrig en retur till oss utan att först kontakta oss via safekid.se/kontakt. Vår kundtjänst tar emot ärendet och återkommer med returanvisningar.

SAFEKID VERBAL ABONNEMANG
Använda Safekid Verbal utomlands

När du är utomlands, utanför EU/EES och vill surfa ska du koppla på Trygg surf. Det gör du i vår app som finns att ladda ner i App Store och Google Play, eller genom att ringa vår kundservice. 
Tel: 0771 400 100. Öppettider: 08:30-17:00 Helgfria vardagar

Vilket nät använder Safekid Verbal?
Vi använder oss av Telenors 2, 3, 3G och 4G-nät som täcker 99,5% av Sveriges befolkning. 
När fakturerar Verbal?

Verbal har förskottsfakturering på månadsavgiften, trafik debiteras i efterskott. Fakturan skickas mellan 5e-10e varje månad, det är lite olika, förfallo är alltid 27e i månaden.

Om en kund beställer Safekid Verbal abonnemang den 1 oktober och har en fri månad så skickas fakturan ut i början av november.

Pausa abonnemanget

Du kan närsomhelst pausa ditt abonnemang. Enklast är att ringa Verbal kundtjänst för att pausa abonnemanget. Det komemr att gå att pausa i appen inom kort också. För att starta abonnemanget igen, kontaktar ni kundtjänst igen.
Pausat abonnemang gäller från det datum som du vill pausa ifrån.

Tel: 0771 400 100. Öppettider: 08:30-17:00 Helgfria vardagar

Var kan jag se hur mycket surf jag har kvar?

Genom att logga in i vår app "Verbal" eller på vår hemsida. Självklart kan du alltid även kontakta oss på kundservice!

Varför ska jag välja Verbal framför andra operatörer?
-inga bindningstider eller uppsägningstider
-inga dolda avgifter eller fakturaavgifter
-pausa abonnemanget
-gå upp och ner mellan olika abonnemang från månad till månad om man vill - inte bara gå upp till något dyrare
-snabbare kundtjänst
-personlig kontaktperson (om man har mobilabonnemang)
-lägsta prisgaranti på abonnemangen
Hur gör jag om surfen tar slut?
Om man behöver fylla på surf kostar det 129 kr extra för 3 GB. Då är det mer värt att lägga om abonnemanget till ett 10 GB, alternativt 2 GB.

SÄKERHET

Är klockan säker?

Ja. Vi har med intresse följt diskussionerna kring GPS klockors säkerhet i olika media och vi konstaterar att inga av våra klockmodeller har förekommit i dessa tester eller diskussioner. Läs mer här: https://support.safekid.se/kunskapsdatabas/ar-klockan-saker.

Simkort

Hur fungerar det här med simkort i klockan?

Du behöver ett simkort i klockan för att den ska fungera. Du behöver samtal, data/surf för att kommunicera mellan app och klocka, läs mer på vår simkorts sida.

Kan man ha samma abonnemang till sin mobil som man har till klockan?

Nej, det går inte att ha två simkort till ett och samma nummer .

Vilket är bäst att ha, kontantkort eller abonnemang?

Det är upp till er, hur mycket den kommer att användas. Och hur den kommer att användas, kommer ni som föräldrar att positionera klockan mycket med GPS/kartan, eller kommer barnet själv att använda den som en mobil att ringa med i första hand?

Drar den mycket surf klockan? Hur mkt på en dag ungefär?

Klockan behöver minst 30mb surf/data på en månad. 0.5 gb ska man klara sig med i månaden.