Kontakta oss
Teknisk support
Denna sida innehåller FAQ för teknisk support. Gå igenom dessa först för att se om de löser ditt problem. Om det ej löser ditt problem, kan du kontakta oss via formuläret längst ner på sidan.
Försök att besvara frågor så noggrant du kan. Dina svar underlättar hanteringen av ditt ärende.
FAQ - Teknisk support
Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Om det inte löser ditt problem, kan du kontakta oss för vidare hjälp.
Tips och råd gällande GPS - inställningar för bättre positionering
När klockan har dålig eller saknar GPS mottagning så använder klockan LBS eller wifi. Klockan använder wifi oavsett om klockans wifi är aktiverat eller inte. Klockan har bäst GPS mottagning när den är utomhus. Om klockan är inomhus så brukar det var dålig GPS mottagning.
OBS!
Om man avaktiverar LBS i appen, så kommer klockan inte använda LBS för att positionera sig. Kan inte klockan positionera sig med GPS eller wifi så kommer klockan att visa den senaste positionen som skapades med GPS eller wifi om LBS är avaktiverat.
GPS, har en felmarginal på ungefär 10–15 meter.
<bild>
LBS (Local Base Station), innebär att klockan använder en mobilmast. Har en felmarginal på 10-1km.
<bild>
Wifi, klockan använder ett trådlöst nätverk. Har en felmarginal på 10-100m.
<bild>
Inställningar för bättre positionering
- Använd SeTracker 2som har bästa GPS spårning/kart i appen.
- I nyaste versionen visas kartan direkt i startskärmen. Tryck på den och tryck sedan på den gröna GPS-droppen i nederkant av kartan för att få en aktuell position. Se mer här: https://safekid.se/information-om-appar/
- I appen så ska du ställa in klockans tid(app/servertiden måste överstämma med klockans tid). Tidzon ska vara East GMT +1.
- Aktivera sommartid (Daylight saving). När det blir vintertid så ska sommartiden avaktiveras.
- Gå även in under Tracking Frequency-> ändra till 1 eller 10 minuters uppdatering.
Tips för bättre positionering
Prova att gå ut med klockan en liten stund och se om GPS:en kommer i gång och fungerar bättre.
Felsökning
Kontrollera klockans historik för att se hur klockan har positionerat sig under en längre tid.
- När det blir fel positioner, använder klockan GPS, LBS eller wifi?
- Blir det någon skillnad om klockan är inomhus eller utomhus? Blir det bättre position om klockan är utomhus?
Skicka följande kommando i ett SMS till klockans telefonnummer: pw,123456,ts#
I svaret går det att se antalet GPS kopplingar som klockan har, GPS:NO(0);. Om antal är noll så saknar klockan GPS kopplingar.
Klockan laddar inte
Rekommendationer för laddning
Våra rekommendationer när det gäller att ladda batteriet är följande:
- Ladda inte din klocka i mer än 3–4 timmar, eller tills batteriet är fulladdat enligt indikatorn.
- Använd inte starkare adapter än 5V = 1A.
Våra rekommendationer är för att motverka överladdning och samtidigt öka batteriets livslängd. Om klockan Laddas för länge eller med för stark adapter så finns det en stor risk att batteriets livslängd minskas drastiskt.
Om klockan inte laddas
- Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.
- Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.
Batteriet kan påverkas av hur laddsladden ser ut.
- Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
- Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
- Torka av laddsladdens kontakt och även baksidan på klockan, så den får bättre kontakt.
- Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.
- Första steget är att byta ut laddsladden, det är en förbrukningsvara, och kan köpas på vår site, www.safekid.se
Hjälpt detta dig?
Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans baksida, klockans laddsladd och adapterns märkning.
Klockan har kort batteritid
Klockan ska i standby läge ha en batteritid på 2–3 dagar. Och vid normal användning 1–2 dagar.
- Är klockan i gång under natten eller är den avstängd?
- Har ni satt i gång Night mode på klockan för att spara på batteriet?
Ladda upp klockan 5–6 timmar vid 3 tillfällen för att aktivera hela batteriet och se om batteritiden blir längre därefter.
Uppdateringen av klockans position kan påverka klockans batteritid. Är uppdateringsfrekvensen varje minut, så minskar batteri tiden avsevärt. Och använder man en uppdateringsfrekvens på var 10:e minut, så är batteritiden i standby läge närmare 2 dagar än 3 dagar.
På våra 4G klockor kan man testa att stänga av Wifi och Bluetooth på klockan under inställningar. Detta kan göra att klockans batteritid blir längre.
Om du har Setracker installerad (inte SeTracker 2) ta gärna bort den appen helt, avinstallera den.
För vi upplever att den appen ligger och drar mycket batteri ur klockan. Kan påverka batteriet negativt. Använd appen Setracker 2 eller Wonlex bara.
Hjälpt detta dig?
Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans baksida, klockans laddsladd och adapterns märkning.
Klockan startar inte
Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.
Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
- Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
- Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan.
Skicka bilder på klockans baksida och laddsladdens stift.
Klockan tar laddning men startar inte
Vid följande fel skicka en film som visar att klockan inte går at starta.
- Klockan startar inte och skärmen är svart, dvs inget händer.
- Klockan startar men fastnar i någon av startbilderna och kommer inte längre än så.
Filmen får inte vara större än 20MB.
Knappen har lossnat
Om knappen lossnat från klockan så är det ett fabrikationsfel.
Skicka bild på klockan så återkommer vi med åtgärd.
Klockan har blivit vattenskadad
- Du kan prova att lägga klockan i en påse med ris och se om det går att dra ur fukten ur klockan på det sättet.
- I Rocket 4G och Nova så gör en Sonic dränering.
Fungerar inget av dem råden så kan vi tyvärr inte göra något åt klockan.
Vi har dessutom en drulleförsäkring som även täcker denna typ av olyckor, https://safekid.se/butik/drulleforsakring/
Ingen kontakt mellan appen och klockan
För att klockan ska få kontakt med appen så behöver klockan ett APN. APN gör att datatrafiken till klockan fungerar och att det går att få kontakt med klockan via appen. Våra 4G klockor installerar APN automatiskt. Har du en 2G klockan behöver du installera APN manuellt.
Om det finns datatrafik till klockan så ska det finnas upp/ned pilar i displayen.
<bild>
1.2 Installera APN
För att installera APN så skickas ett kommando i ett SMS till klockans telefonnummer. Vilket kommando som ska skickas beror på vilken operatör du använder. Här går det att hitta kommandon till de vanligaste operatörerna:
Hjälpt detta dig?
Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans display.
Går inte att ringa till eller från klockan
Om det inte går att ringa till/från klockan så beror det på att klockan saknar täckning eller att SIM-kort inte sitter rätt i klockan.
Om klockan har en röd ring kring staplarna så saknar klockan nät.
<bild>
- Kontrollera att SIM-kort inte har pinkod.
- Klockan får inte vara startad när man monterar SIM-kortet.
Länk till hur man monterar SIM-kortet korrekt: https://www.youtube.com/watch?v=2LlNaQc7ojc
Hjälpt detta dig?
Vid kontakt med Safekid support bifoga bilder på klockans display.
Sprucken skärm/Trasig display
Våra klockor är lika ömtåliga som vanliga klockor, mobiltelefoner och surfplattor, vilka även de kan gå sönder om de tappas i golvet och landar olyckligt.
Tyvärr är det väldigt avancerat att byta glaset då elektronik mm sitter i skärmen och vi utför själva inga reparationer på klockorna, eftersom de har väldigt känslig elektronik och ett vattenskydd som riskerar att påverkas. Kostnaden för att laga en trasig klocka blir därmed högre än kostnaden för en ny klocka.
Vi har dessutom en drulleförsäkring som även täcker denna typ av olyckor, https://safekid.se/butik/drulleforsakring/
Skärm/display
Vid följande fel på klockans display, skicka en film som visar problemet med displayen.
- Skärmen fastnar och det går inte att komma åt menyerna.
Filmen får inte vara större än 20MB.
Klassläge
Visas följande bild på skärmen:
<bild>
Då behöver du avaktivera skolläge, Do not Disturb.
Bubblor på skärmen
Våra klockor levereras med två skärmskydd.
- Ett transportskydd.
- Ett tunt skärmskydd.
Om det finns bubblor eller repor i klockans glas, börja med att kontrollera att det tunna skärmskyddet inte sitter kvar på klockan. Sitter skärmskyddet kvar, ta bort det tunna skärmskyddet och se om bubblor/repor försvinner.
Ljud
Högtalare
Om det är dåligt ljud i klockan så kan högtalaren vara skadad.
- Under inställningar i klockan så går det att ändra volymen. Börja med att prova att ändra volymen.
- I Nova och Rocket 4G klockorna så går det att göra en Sonic dränering.
Mikrofon
Om det inte går att höra den som ringer från klockan så kan mikrofonen var trasig.
- I Nova och Rocket 4G klockorna så går det att göra en Sonic dränering.
Skicka en film som visar problem med högtalare eller mikrofon.
FAQ - Övriga frågor
Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Om det inte löser ditt problem, kan du kontakta oss för vidare hjälp.
Verbal abonnemang
Har du beställt ett abonnemang från Verbal så skickas SIM-korten separat från Verbal.
- Leveranstid för SIM-kort är 3–5 arbetsdagar.
Abonnemangen hanteras av Verbal. Har du frågor angående ditt Verbal abonnemang kontakta Verbal så hjälper Verbal dig.
www.verbal.se
Tel: 0771–400 100
E-post: kundservice@verbal.se
Battertider
Klockan har en batteri på 2-3 dygn i standby läge. Uppdaterar man positionen var 10:e minut kan batteritiden vara närmare 2 dygn än 3 dygn. Om positionen uppdateras varje minut så kommer batteritiden bli mycket kortare än 2-3 dygn i standby läge.
Vid normal användning har klockan en batteritid på 1-2 dygn. Vilket gör att vid normal användning så kan man behöva ladda klockan en gång per dygn.
Montera armband
<film>
Montera skärmskydd
Lägg till musik i Rocket 4G
För att överföra musik till klockan följ stegen nedan:
- Koppla ihop klockan med den enheten som musikfilerna finns på med Bluetooth.
- Välj dela filen i enheten.
- Välj att dela till Bluetooth.
- Välj klockan bland kopplade enheter.
- Godkänna att klockan får ladda ner filen.
- När filen är nedladdad så ska filen synas i Musik funktionen.
Fabrikskåterställning
Har du en 4G klocka går det att göra en fabriksåterställning genom att göra reset i appen.
Vi kan ta bort klockan från alla konton den är kopplad till. Genom att göra det så görs också en fabriksåterställning. För att göra det så behöver vi klockans IMIE nummer som finns på klockans baksida.
När skickas min order
Ordrar skickas med DHL till närmaste Service Point. DHL gör inga hemleveranser och vi har ingen möjlighet att skicka ordern med express.
Vid beställning måndag-fredag innan kl. 11 så skickas ordern samma dag. Beställningar efter kl. 11 skickas nästa arbetsdag.
Normalt tar det 1-2 dagar för DHL att levera paketet till deras Service Point
Har du beställt ett abonnemang från Verbal så skickas ditt sim-kort separat från Verbal med posten. Normalt tar 3-5 dagar innan du får ditt sim-kort hem i brevlådan.
Vad är skillnaden mellan Nova och Rocket 4G
Rocket 4G har en musik funktion där man kan ladda ner filer med musik till klockan och spela dessa på klockan. Den funktionen finns inte på Nova klockan. Nova klockan saknar även samtalshistorik.
Montera SIM-kort
Här finns en film som visar hur du monterar SIM-kortet på 2G klocka.
Sound Guardian
Sound Guadian är en funktion för att lyssna av klockans omgivning. För att lyssna av omgivningen, ange telefonnumret till din telefon. Sedan ringer klockan upp dig och du kan avlyssna omgivningen utan att den som bär klockan vet om det. Funktionen finns i utvalda modeller, se respektive produktsida för mer info.
Flytta bilder till en annan klocka
För att överföra bilder till en annan klocka följ stegen nedan:
- Skicka bilderna en i taget via chatten till appen. Bilderna hamna då i telefonens galleri.
- Koppla ihop klockan och telefonen med Bluetooth.
- Gå till telefonens galleri och välj bild.
- Välj sedan att dela bilden med Bluetooth.
- Godkänna nedladdning av bilden i klockan.
- Bilden ska sen finnas i klockans galleri.
Ta bort klockan från konto
Vi kan ta bort klockan från alla konton den är kopplad till. Genom att göra det så görs också en fabriksåterställning. För att göra det så behöver vi klockans IMIE nummer som finns på klockans baksida.
Teknisk support formulär
Försök att besvara frågor så noggrant du kan. Dina svar underlättar hanteringen av ditt ärende.
Får du ej svar från oss?
Får du inget svar från oss inom rimlig tid? Kontrollera din skärpkorg/spammapp så vi ej har hamnat där.