Svenskt företag med svensk support. Snabb leverans med DHL. Fri frakt över 500 kr.

Svenskt företag. Snabb leverans DHL. Fri frakt över 500 kr.

Zenit – Teknisk support

Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Har du fortfarande inte fått svar på din fråga, registrera ditt ärende i supportformuläret.

Positionering och teknisk förklaring

Tips och råd för bättre positionering med GPS

location icon GPS

GPS har en felmarginal på ungefär 10–15 meter.

mobile iconLBS

LBS har en felmarginal på 10-1km.

wifi iconWifi

Wifi har en felmarginal på 10-100m.

Inställningar för bättre positionering

  1. Använd vår Safekid app som har bästa GPS spårning/karta i appen.
  2. I senaste versionen visas kartan direkt på startskärmen. Tryck på den och tryck sedan på GPS-droppen i nederkant av kartan för att få en aktuell position. Se mer här: https://safekid.se/information-om-appar/
  3. Gå även in under Uppdateringsfrekvens och aktivera att uppdatering ska ske var 10:e minut.

OBS!
Om man avaktiverar LBS i appen, så kommer klockan inte använda LBS för att positionera sig. Kan inte klockan positionera sig med GPS eller wifi så kommer klockan att visa den senaste positionen som skapades med GPS eller wifi om LBS är avaktiverat.

Tips för bättre positionering

Prova att gå ut med klockan en liten stund och se om GPS:en kommer i gång och fungerar bättre.

Felsökning

Kontrollera klockans historik för att se hur klockan har positionerat sig under en längre tid.

– När det blir fel positioner, använder klockan GPS, LBS eller wifi?
– Blir det någon skillnad om klockan är inomhus eller utomhus?

Skicka följande kommando i ett SMS till klockans telefonnummer:

pw,123456,ts#

I svaret går det att se antalet GPS kopplingar som klockan har,

GPS:NO(O);.

Om antal är noll så saknar klockan GPS kopplingar.

FAQ – Vanligt förekommande frågor

Här hittar du förslag samt tips kring funktioner och hur du kan lösa dem på egen hand.

Klockan laddar inte
  • Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.
  • Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.

Batteriet kan påverkas av hur laddsladden ser ut.

  1. Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
  2. Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
  3. Torka av laddsladdens kontakt och även baksidan på klockan, så den får bättre kontakt.
  4. Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.
  5. Första steget är att byta ut laddsladden, det är en förbrukningsvara, och kan köpas på vår sida, www.safekid.se
Klockan startar inte
Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.

Hur ser laddsladden ut? Är den hel?

  1. Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
  2. Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan.

Skicka bilder på klockans baksida och laddsladdens stift.

Klockan tar laddning men startar inte

Vid följande fel skicka en film som visar att klockan inte går at starta.

  • Klockan startar inte och skärmen är svart, dvs inget händer.
  • Koppla in laddkabel och låt den sitta i cirka 15 minuter. Om klockan ändå inte startar kan du hålla in av/på knappen cirka 60-120 sekunder tills att den eventuellt startar upp

Filmen får inte vara större än 20MB.

Klockan har kort batteritid
Klockan ska i standby läge ha en batteritid på 2–3 dagar. Och vid normal användning 2–3 dagar.

Ladda upp klockan 5–6 timmar vid 3 tillfällen för att aktivera hela batteriet och se om batteritiden blir längre därefter.

  • Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.
  • Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.

Uppdateringen av klockans position kan påverka klockans batteritid. Är uppdateringsfrekvensen varje minut, så minskar batteri tiden avsevärt. Och använder man en uppdateringsfrekvens på var 10:e minut, så är batteritiden i standby läge närmare 2 dagar än 3 dagar.

Olika funktioner som stegräknare, antal samtal, videosamtal, GPS positionering manuellt, täckning mot mobilnätet, samt avsaknande av tillräckligt med data på SIM-kort kan påverka batteritiden.

Rekommendationer för laddning
Våra rekommendationer när det gäller att ladda batteriet är följande:

  • Ladda inte din klocka i mer än 3–4 timmar, eller tills batteriet är fulladdat enligt indikatorn.
  • Använd inte starkare adapter än 5V = 1A.

Våra rekommendationer är för att motverka överladdning och samtidigt öka batteriets livslängd. Om klockan laddas för länge eller med för stark adapter så finns det en stor risk att batteriets livslängd minskas drastiskt.

DET TUTAR UPPTAGET NÄR JAG RINGER KLOCKAN
  • Klockan kan ta emot samtal från alla nummer. Vill man blockera okända nummer kan man göra det i appen under meny ”Blockera okända nummer”. I det fall du aktiverat denna funktion kommer klockan att spärra nummer och det blir upptaget i uppringarens telefon. Notera att klockan ENDAST tar emot nummer i klockans telefonbok när detta val är aktiverat.
  1. Tänk på att lägga till eventuella jobbnummer, växelnummer om du ringer ut från en företagstelefon där det till exempel visas växelnummer istället för själva mobilnumret.
  2. Det finns fall där klockans släppt igenom nummer och det kan bero på olika saker att simkortet i klockan inte har aktiv nummerpresentation från operatören. Andra tekniska omständigheter kring operatörens funktion och uppringarens nummervisning. Vi kan aldrig helt garantera att klockan alltid spärrar alla nummer. Om ni är extra rädda om att inte klockan ska nås då rekommenderar vi  ej sökbart nummer hos operatören. Lämna ALDRIG ut klockans mobilnummer.
VIDEOSAMTAL FUNGERAR EJ?
  1. För att videosamtal ska fungera behöver du säkerställa att det finns gott om surf på SIM-kortet du använder i klockan.
  2. Vidare behöver både klocka och telefonen med Safekidappen ha god täckning.
  3. Ibland kan det förekomma fördröjning med bilden och det beror oftast på ovanstående problem att tillräcklig täckning saknas.

 

Blockera appar i klockan.

Om du inte vill att ditt barn ska kunna ladda ned appar från klockans App Store kan du blockera detta i Safekidappen. 

1. Gå till meny Appbutik i appen Safekid

2. Klicka längst upp till höger på de tre punkterna

3. Inaktivera valet ”Installation av appar i klockan”. Detta blockerar nedladdning av appar direkt i klockan. 

 

KAN JAG SE VEM SOM RINGT?
I klockans meny finns en funktion vid namn ”Historik” klicka på den blå ikonen i menyn telefonbok i klockan och sedan får du upp information kring alla inkommande, utgående, missade samtal
HUR FUNGERAR SMS TILL KLOCKAN?

SMS kan skickas till klockans mobilnummer från valfritt nummer. När du får ett SMS kan du läsa  det med att swipa ned i klockans ovankant av displayen under aviseringar. Svara med att klicka på SMS du fått. Zenit har ett inbyggt mindre tangentbord dyker upp och du kan svara tillbaka med SMS. Tänk på att klockan inte spärrar inkommande SMS.

Kan inte uppdatera What´s APP?

För att uppdatera Whats APP behöver uppdateringen göras från SAFEKID appen inte direkt i klockan. 

1. Öppna Safekidappen

2. Navigera till meny ”Appbutik”

3. Klicka på ”uppdatera” till höger om ikonen för What´s APP. 

4. Batteriet i klockan måste vara laddat för att uppdatera appen korrekt. 

Går inte att ringa till eller från klockan

Om det inte går att ringa till/från klockan så kan det bero på att klockan saknar täckning eller att det fel på SIM-kortet.

  • Prova att göra en hård omstart av klockan. Hård omstart görs genom att hålla inne knappen i 20-30 sekunder tills klockan startar om.
  • Prova klockan med ett annat SIM-kort.
  • Gå in under inställningar i klockan sedan nätverk och inaktivera VoLTE och starta om klockan och prova igen
Ingen kontakt mellan appen och klockan
Det finns ett antal faktorer du kan kontrollera om klockan inte är online i appen även om den är inlagd och synkad med appen.

  1. Kontrollera att du har täckning med att ringa till klockans mobilnummer
  2. Starta om klockan MED SIM-kort isatt om den inte känner av SIM-kortet.
  3. Datatrafik på ditt SIM-kort. (Vid kontantkort MÅSTE du ha en prisplan med surf om minst 0,5GB) Samma gäller för abonnemang. En del operatörer vill att du laddar ditt kontantkort varje månad för att surfen ska vara aktiv ÄVEN om du har sparat saldo.
  4. SIM-kort för ”vanlig mobiltelefon” inga tvillingkort, extra användare, familjelösningar fungerar i någon GPS klocka för barn

Har du gjort detta men ändå inte får den online, kontrollera avsnittet till höger om denna flik om APN inställningar

TÅL KLOCKAN VATTEN?
Zenit är stänkskyddad och tål regn och stänk. Men inte helt vattentät och du kan inte bada eller duscha med klockan. Ingen garanti utgår för fuktskador.
ARMBANDET HAR GÅTT SÖNDER, VAD GÖR JAG?

Armbandet på en klocka är förbrukningsvara. Har det gått sönder behöver du kontakta ditt inköpsställe. Du kan även hitta andra armband hos välsorterade urmakare. Zenit använder standardbredd för armbandet 20 mm. För komplett skal kan du snart hitta det via vår hemsida. Förväntas inkomma under sommar/höst 2024.

APN INSTÄLLNINGAR
Alla operatörer har en egen APN (Access point name) samt MMC och MNC kod beroende på land. Ibland kan denna adress och kod behöva läggas in manuellt om den inte finns sparad i klockans mjukvara med att skicka ett SMS till klockans mobilnummer. Se nedan SMS att skicka till klockan för våra större operatörer. Vänta i några minuter efter du skickat SMS och kontrollera om klockan går online.

Sverige

Operatör       APN (SMS till klockan)
Tre          pw,123456,apn,data.tre.se,,,24002#
Telia        pw,123456,apn,online.telia.se,,,24001#
Telenor    pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Tele2       pw,123456,apn,internet.tele2.se,,,24007#
Vimla      pw,123456,apn,internet,,,24006#
Fello        pw,123456,apn,online.telia.se,,,24099#
Hallon      pw,123456,apn,data.tre.se,,,24012#
Chili        pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Karma      pw,123456,apn,services.telenor.se,,,240299#
Lyca         pw,123456,apn,data.lycamobile.se,,,24012#
Verbal      pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Spring      pw,123456,apn,data.springmobil.se,,,24010#
Halebop   pw,123456,apn,halebop.telia.se,,,24001#

Norge

ICE         pw,123456,apn,ice.net,,,24214#
Lyca        pw,123456,apn,data.lyca-mobile.no,,,24201#
Telia        pw,123456,apn,internet,,,47002#
Onecall   pw,123456,apn,internet,,,24205#
Talkmore  pw,123456,apn,telenor.smart.no,,,24201#

Danmark

Telenor     pw,123456,apn,internet,,,23802#
CBB         pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore    pw,123456,apn,internet,,,23801#
Greentel   pw,123456,apn,websp,,,23820#
Oister       pw,123456,apn,data.tre.dk,,,23801#
TDC         pw,123456,apn,internet,,,23801#
Telia         pw,123456,apn,www.internet.mtelia.dk,,,23820#
Lyca         pw,123456,apn,data.lycamobile.dk,,,23812#
Lebara     pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore    pw,123456,apn,internet,,,23801#

Finland

Telia       pw,123456,apn,internet,,,24491#
Elisa       pw,123456,apn,internet,,,24405#
DNA      pw,123456,apn,internet,,,24412#
Moi        pw,123456,apn,data.moimobile.fi,,,24412#
Alcom    pw,123456,apn,internet,,,24414#

KLOCKAN VISAR "FEL POSITION"?
Vår GPS klocka använder tre olika sätt att erhålla position. GPS signal, Wi-Fi samt i vissa fall mobilmaster. GPS-täckning finns inte överallt – inomhus eller under tak till exempel. Då använder klockan närmsta Wi-Fi. Då kan de förekomma en avvikelse med positioneringen, klockan anger vart den hämtar sin närmsta WiFi signal. Den kan finnas på en annan adress än klockans fysiska position. Hittar inte klockan varken GPS eller WiFi kommer den triangulera via operatörens mobilmaster (LBS). Där är avvikelsen ganska stor då masterna kan stå flera kilometer från klockans aktuella plats. När det gäller GPS-signal är den ungefär 5-15 meter.
Förutsättningar för att klockan ska spåras med GPS är att klockan är i rörelse för aktivering av GPS mottagaren. Ligger klockan stilla eller är inomhus kommer den inte att visa GPS. Den erhåller då sin plats via WiFi. De olika alternativen kommer att visas i appen om klockan spårar via GPS, WiFi eller LBS. Visar klockan WiFi eller LBS i appen behöver du vara medveten om att platsen kan avvika. 
TÅL KLOCKAN VATTEN?
Zenit är stänkskyddad och tål regn och stänk. Men inte helt vattentät och du kan inte bada eller duscha med klockan. Ingen garanti utgår för fuktskador.
Ljud
Högtalare

Om det är dåligt ljud i klockan så kan högtalaren vara skadad.

  • Under inställningar i klockan så går det att ändra volymen. Börja med att prova att ändra volymen.

Mikrofon

Om det inte går att höra den som ringer från klockan så kan mikrofonen var trasig.

 

Video

Videoinstruktioner APP
Här hittar du video på de vanligaste funktionerna i appen Safekid och hur man använder den mot klockan.

Byte av skal/armband

Här visar vi snabbt hur enkelt det är att skifta skal/armband på din Zenit. VIKTIGT! Ta loss klockans släde för SIM-kortet innan du pressar ut klockans huvudenhet från skalet.

Enkel genomgång av klockan

Aktivera stegräknare

Vid kontakt med Safekids tekniska support:

– Skicka gärna med bilder på klockans fram- och baksida och laddsladdens stift.

– Skicka gärna med bilder eller film som visar problemet med klockan.

Obs! Filmer får inte vara större än 20MB.

Kontakt gällande teknisk support

1Välj ärende
2Uppgifter
3Ärende
4Beskriv ärende
5Extra uppgifter
6Ladda upp filer
Försök att besvara frågor så noggrant du kan. Dina svar underlättar hanteringen av ditt ärende och snabbar på hanteringen av ditt ärende.
Select currency