Zenit – Teknisk support
Börja med att gå igenom våra råd och tips nedan. Har du fortfarande inte fått svar på din fråga, registrera ditt ärende i supportformuläret.
Positionering och teknisk förklaring
Tips och råd för bättre positionering med GPS
GPS
GPS har en felmarginal på ungefär 10–15 meter.
LBS
LBS har en felmarginal på 10-1km.
Wifi
Wifi har en felmarginal på 10-100m.
Inställningar för bättre positionering
- Använd vår Safekid app som har bästa GPS spårning/karta i appen.
- I senaste versionen visas kartan direkt på startskärmen. Tryck på den och tryck sedan på GPS-droppen i nederkant av kartan för att få en aktuell position. Se mer här: https://safekid.se/information-om-appar/
- Gå även in under Uppdateringsfrekvens och aktivera att uppdatering ska ske var 10:e minut.
OBS!
Om man avaktiverar LBS i appen, så kommer klockan inte använda LBS för att positionera sig. Kan inte klockan positionera sig med GPS eller wifi så kommer klockan att visa den senaste positionen som skapades med GPS eller wifi om LBS är avaktiverat.
Tips för bättre positionering
Prova att gå ut med klockan en liten stund och se om GPS:en kommer i gång och fungerar bättre.
Felsökning
Kontrollera klockans historik för att se hur klockan har positionerat sig under en längre tid.
– När det blir fel positioner, använder klockan GPS, LBS eller wifi?
– Blir det någon skillnad om klockan är inomhus eller utomhus?
Skicka följande kommando i ett SMS till klockans telefonnummer:
pw,123456,ts#
I svaret går det att se antalet GPS kopplingar som klockan har,
GPS:NO(O);.
Om antal är noll så saknar klockan GPS kopplingar.
FAQ – Vanligt förekommande frågor
Här hittar du förslag samt tips kring funktioner och hur du kan lösa dem på egen hand.
Klockan laddar inte
- Försäkra dig om att laddsymbolen syns i klockans display vid laddning, annars laddas inte klockan ordentligt.
- Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.
Batteriet kan påverkas av hur laddsladden ser ut.
- Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
- Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
- Torka av laddsladdens kontakt och även baksidan på klockan, så den får bättre kontakt.
- Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.
- Första steget är att byta ut laddsladden, det är en förbrukningsvara, och kan köpas på vår sida, www.safekid.se
Klockan startar inte
Hur ser laddsladden ut? Är den hel?
- Kontrollera att stiften inte är intryckta eller skadade.
- Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan.
Skicka bilder på klockans baksida och laddsladdens stift.
Klockan tar laddning men startar inte
Vid följande fel skicka en film som visar att klockan inte går at starta.
- Klockan startar inte och skärmen är svart, dvs inget händer.
- Koppla in laddkabel och låt den sitta i cirka 15 minuter. Om klockan ändå inte startar kan du hålla in av/på knappen cirka 60-120 sekunder tills att den eventuellt startar upp
Filmen får inte vara större än 20MB.
Klockan har kort batteritid
Ladda upp klockan 5–6 timmar vid 3 tillfällen för att aktivera hela batteriet och se om batteritiden blir längre därefter.
- Testa olika adaptrar (delen i vägguttaget) och se om det blir någon skillnad.
- Kontrollera att laddsladdens magneter fäster bra mot klockan, med plus/minus magneten åt rätt håll mot klockan.
Uppdateringen av klockans position kan påverka klockans batteritid. Är uppdateringsfrekvensen varje minut, så minskar batteri tiden avsevärt. Och använder man en uppdateringsfrekvens på var 10:e minut, så är batteritiden i standby läge närmare 2 dagar än 3 dagar.
Olika funktioner som stegräknare, antal samtal, videosamtal, GPS positionering manuellt, täckning mot mobilnätet, samt avsaknande av tillräckligt med data på SIM-kort kan påverka batteritiden.
Rekommendationer för laddning
- Ladda inte din klocka i mer än 3–4 timmar, eller tills batteriet är fulladdat enligt indikatorn.
- Använd inte starkare adapter än 5V = 1A.
Våra rekommendationer är för att motverka överladdning och samtidigt öka batteriets livslängd. Om klockan laddas för länge eller med för stark adapter så finns det en stor risk att batteriets livslängd minskas drastiskt.
DET TUTAR UPPTAGET NÄR JAG RINGER KLOCKAN
- Klockan kan ta emot samtal från alla nummer. Vill man blockera okända nummer kan man göra det i appen under meny ”Blockera okända nummer”. I det fall du aktiverat denna funktion kommer klockan att spärra nummer och det blir upptaget i uppringarens telefon. Notera att klockan ENDAST tar emot nummer i klockans telefonbok när detta val är aktiverat.
- Tänk på att lägga till eventuella jobbnummer, växelnummer om du ringer ut från en företagstelefon där det till exempel visas växelnummer istället för själva mobilnumret.
- Det finns fall där klockans släppt igenom nummer och det kan bero på olika saker att simkortet i klockan inte har aktiv nummerpresentation från operatören. Andra tekniska omständigheter kring operatörens funktion och uppringarens nummervisning. Vi kan aldrig helt garantera att klockan alltid spärrar alla nummer. Om ni är extra rädda om att inte klockan ska nås då rekommenderar vi ej sökbart nummer hos operatören. Lämna ALDRIG ut klockans mobilnummer.
VIDEOSAMTAL FUNGERAR EJ?
- För att videosamtal ska fungera behöver du säkerställa att det finns gott om surf på SIM-kortet du använder i klockan.
- Vidare behöver både klocka och telefonen med Safekidappen ha god täckning.
- Ibland kan det förekomma fördröjning med bilden och det beror oftast på ovanstående problem att tillräcklig täckning saknas.
KAN JAG SE VEM SOM RINGT?
HUR FUNGERAR SMS TILL KLOCKAN?
SMS kan skickas till klockans mobilnummer från valfritt nummer. När du får ett SMS kan du läsa det med att swipa ned i klockans ovankant av displayen under aviseringar. Svara med att klicka på SMS du fått. Zenit har ett inbyggt mindre tangentbord dyker upp och du kan svara tillbaka med SMS. Tänk på att klockan inte spärrar inkommande SMS.
Går inte att ringa till eller från klockan
Om det inte går att ringa till/från klockan så kan det bero på att klockan saknar täckning eller att det fel på SIM-kortet.
- Prova att göra en hård omstart av klockan. Hård omstart görs genom att hålla inne knappen i 20-30 sekunder tills klockan startar om.
- Prova klockan med ett annat SIM-kort.
- Gå in under inställningar i klockan sedan nätverk och inaktivera VoLTE och starta om klockan och prova igen
Ingen kontakt mellan appen och klockan
- Kontrollera att du har täckning med att ringa till klockans mobilnummer
- Starta om klockan MED SIM-kort isatt om den inte känner av SIM-kortet.
- Datatrafik på ditt SIM-kort. (Vid kontantkort MÅSTE du ha en prisplan med surf om minst 0,5GB) Samma gäller för abonnemang. En del operatörer vill att du laddar ditt kontantkort varje månad för att surfen ska vara aktiv ÄVEN om du har sparat saldo.
- SIM-kort för ”vanlig mobiltelefon” inga tvillingkort, extra användare, familjelösningar fungerar i någon GPS klocka för barn
Har du gjort detta men ändå inte får den online, kontrollera avsnittet till höger om denna flik om APN inställningar
TÅL KLOCKAN VATTEN?
ARMBANDET HAR GÅTT SÖNDER, VAD GÖR JAG?
Armbandet på en klocka är förbrukningsvara. Har det gått sönder behöver du kontakta ditt inköpsställe. Du kan även hitta andra armband hos välsorterade urmakare. Zenit använder standardbredd för armbandet 20 mm. För komplett skal kan du snart hitta det via vår hemsida. Förväntas inkomma under sommar/höst 2024.
APN INSTÄLLNINGAR
Sverige
Operatör APN (SMS till klockan)
Tre pw,123456,apn,data.tre.se,,,24002#
Telia pw,123456,apn,online.telia.se,,,24001#
Telenor pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Tele2 pw,123456,apn,internet.tele2.se,,,24007#
Vimla pw,123456,apn,internet,,,24006#
Fello pw,123456,apn,online.telia.se,,,24099#
Hallon pw,123456,apn,data.tre.se,,,24012#
Chili pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Karma pw,123456,apn,services.telenor.se,,,240299#
Lyca pw,123456,apn,data.lycamobile.se,,,24012#
Verbal pw,123456,apn,services.telenor.se,,,24008#
Spring pw,123456,apn,data.springmobil.se,,,24010#
Halebop pw,123456,apn,halebop.telia.se,,,24001#
Norge
ICE pw,123456,apn,ice.net,,,24214#
Lyca pw,123456,apn,data.lyca-mobile.no,,,24201#
Telia pw,123456,apn,internet,,,47002#
Onecall pw,123456,apn,internet,,,24205#
Talkmore pw,123456,apn,telenor.smart.no,,,24201#
Danmark
Telenor pw,123456,apn,internet,,,23802#
CBB pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore pw,123456,apn,internet,,,23801#
Greentel pw,123456,apn,websp,,,23820#
Oister pw,123456,apn,data.tre.dk,,,23801#
TDC pw,123456,apn,internet,,,23801#
Telia pw,123456,apn,www.internet.mtelia.dk,,,23820#
Lyca pw,123456,apn,data.lycamobile.dk,,,23812#
Lebara pw,123456,apn,internet,,,23802#
Telmore pw,123456,apn,internet,,,23801#
Finland
Telia pw,123456,apn,internet,,,24491#
Elisa pw,123456,apn,internet,,,24405#
DNA pw,123456,apn,internet,,,24412#
Moi pw,123456,apn,data.moimobile.fi,,,24412#
Alcom pw,123456,apn,internet,,,24414#
KLOCKAN VISAR "FEL POSITION"?
TÅL KLOCKAN VATTEN?
Ljud
Om det är dåligt ljud i klockan så kan högtalaren vara skadad.
- Under inställningar i klockan så går det att ändra volymen. Börja med att prova att ändra volymen.
Mikrofon
Om det inte går att höra den som ringer från klockan så kan mikrofonen var trasig.
Video
Videoinstruktioner APP
Byte av skal/armband
Här visar vi snabbt hur enkelt det är att skifta skal/armband på din Zenit. VIKTIGT! Ta loss klockans släde för SIM-kortet innan du pressar ut klockans huvudenhet från skalet.