Att köpa en GPS mobilklocka från Safekid.
Det kan vara svårt att veta vad man ska välja för klocka till sitt barn. Vilka tillbehör som behövs, eller vilket simkort och abonnemang som är bäst eller som stöds av våra klockor. Nedan går vi igenom de vanligaste frågorna inför ditt köp.
Vilka simkort & operatörer fungerar?
De flesta SIM-kort och operatörer fungerar i våra mobilklockor. Vi rekommenderar SIM-kort och abonnemang via vår egen tjänst www.simkortet.se. Under 2024 kommer samtliga operatörer stänga ned sitt 2G/GSM nät och endast klockor med 4G kommer fungera. Rocket, Nova, Zenit och XL17 kommer fortsatt att fungera och även kommande modeller.
Junior T6 stödjer inte 4G och kommer därför inte att fungera när nätet är taget ur bruk.
- Klockorna behöver prisplan där surf ingår på SIM-kortet för att kommunicera med server och app.
- Klockan drar ca 0.5–1 GB data/surf per månad.
- Telenor, Telia, Tre, Hallon, Vimla, Tele2 samt de flesta andra operatörer fungerar.
- Kontantkort kan användas men det är inget vi rekommenderar eftersom det kan ta slut på saldo och då kommer klockan inte koppla upp mot appen och inte fungera som tänkt.
- Vi har eget Safekid abonnemang som vi rekommenderar till våra klockor. Det är speciellt framtaget för just våra klockor. Läs mer här.
Vilken klocka ska jag välja?
Det finns fyra huvudmodeller i dagsläget. Rocket, Nova, Zenit och XL-17. Rocket, Zenit och Nova är mobilklockor anpassade till barn och passar från 5 år och uppåt. XL-17 är vår seniormodell för trygghet till de äldre. Samtliga modeller är kopplade till vår Safekid APP med samma grundidé om att skapa en tryggare vardag.
Rocket, Zenit och Nova har ett användargränssnitt anpassade för barn. Olika teman, ikoner, färger och andra lekfulla inställningar. Den stora skillnaden mellan Nova och Rocket är att Nova kan skifta hela klockans utseende med att byta armband/skal. I övrigt samma funktioner och prestanda.
XL-17 är riktad till äldre personer där man inte alltid har mobiltelefonen tillhands, målgruppen 65 år och uppåt. Till exempel om man är ute i trädgården, ute och handlar eller promenerar. Trygghet för användaren och familjemedlemmar via Safekid appen. Givetvis fungerar klockan i alla åldrar. Läs mer om klockan på www.seniorklockan.se
Ringa till och från klockan.
Med alla våra klockor kan du ringa både till och från klockan precis som en vanlig mobiltelefon. Via appen lägger du in telefonnummer i klockans telefonbok. De nummer du sparar till klockans telefonbok blir vitlistade. Du kan om du önskar blockera okända nummer via appen. Då kopplas inte okända nummer fram som inte finns i klockans telefonbok. Vidare kan du spara kontaktbild till varje kontakt.
SOS knapp
Våra klockor har en SOS knapp/funktion, vilket innebär att användaren av klockan enkelt och snabbt kan ringa upp de tre nummer som är inlagda i appen för SOS samtal. I appen läggs upp till tre nummer in. Via klockan trycker man på SOS knappen för den valda modellen, klockan ringer då först upp det första numret. Svarar inte denna, ringer den nästa och sedan nästa. En smart funktion om man snabbt behöver hjälp eller ringa någon. Ett SMS samt notis skickas ut i samband med detta.
Positionering med GPS, WIFI & LBS
Våra GPS klockor använder tre olika sätt att erhålla position. GPS signal, Wi-Fi samt i vissa fall mobilmaster. GPS-täckning finns inte överallt – inomhus eller under tak till exempel. Då använder klockan närmsta Wi-Fi. Då kan det förekomma en avvikelse med positioneringen, klockan anger var den hämtar sin närmsta WiFi signal. Den kan finnas på en annan adress än klockans fysiska position. Hittar inte klockan vare sig GPS eller WiFi kommer den triangulera via operatörens mobilmaster (LBS). Där är avvikelsen ganska stor då masterna kan stå flera kilometer från klockans aktuella plats. När det gäller positioneringen via GPS-signal är den ungefär 5–15 meter.
Förutsättningar för att klockan ska spåras med GPS är att klockan är i rörelse för aktivering av GPS mottagaren. Ligger klockan stilla eller är inomhus kommer den inte att visa GPS. Den erhåller då sin plats via WiFi. De olika alternativen kommer att visas i appen om klockan spårar via GPS, WiFi eller LBS. Visar klockan WiFi eller LBS i appen behöver du vara medveten om att platsen kan avvika.
App
För att kunna använda våra mobilklockor fullt ut behöver du skapa ett konto i vår Safekid app. Safekid appen är unik för våra klockor och anpassad för alla funktioner i våra klockor. Vi jobbar kontinuerligt med förbättringar, justeringar och buggfixar. Vi säkerställer att alla säkerhetspolicys är uppfyllda för App Store och Google Play. Vår app är kostnadsfri att ladda ned och använda där videosamtal ingår. Safekid är ensamma på marknaden i dagsläget med kostnadsfri app och support. Ingen reklam förekommer i vår app.
Vår backup om det skulle bli något problem med appen är ett samarbete med Setracker 2.
Du kan logga in med samma användarnamn och lösenord du använder i Safekid appen för att säkerställa funktion och trygghet året om.
Setracker 2 hittar du via App Store och Google Play.